Szerepcsere a nappaliban

A szerepcsere gyógyító hatásairól már írtam korábban is. Most egy egészen hétköznapi, nem tervezett szerepcseréről mesélek, mert ilyen is van.

Kilencéves fiam nemrég reklamált, hogy túl kevés a zsebpénze. Megbeszéltük, hogy kisebb házimunkák elvégzéséért kaphat egy kis plusz kiegészítést. Semmi nem kötelező, ő választja ki, hogy mit, mikor és mennyit végez el. Gondolatban meg is dicsértem magam, mennyire remek ötlet ez: nekem kevesebb lesz a dolgom, ráadásul ő is megtanul néhány alapvető házimunkát. Mindkettő dolog beválni látszik és szerencsére ebben az életkorban a gyerekek még tényleg élvezik, hogy megtanultak szépen összehajtogatni egy ruhát vagy akkurátusan rendet rakni a könyvespolcon. De ráadásul egy harmadik dolgot is elértünk, és ennek már van köze a pszichodrámához is.

A ruhahajtogatási feladat legelején, amikor még csak egy felsőt hajtogatott össze szépen, nagy gondossággal, több perc munkájával, ezt mondta a fiam: Anya, most már sejtem, hogy érzed magad, amikor hajtogatsz, még alig van kész valami és ott van melletted két nagy kosár ruha!

Ezért a mondatért abban a pillanatban hálásabb voltam, mint azért, hogy a két kosár ruha egy részét elintézte helyettem. Amikor belement abba a helyzetbe, amelyben általában én szoktam lenni és elkezdte átvenni a cselekvésemet, akkor automatikusan kialakult benne az empátia. Megérezte, milyen nekem hasonló helyzetben.

A pszichodrámán zajló, mesterségesen előidézett szerepcserék is pontosan erre valók: segítenek abban, hogy egy rövid időre a másik ember helyébe, fejébe, szívébe képzeljük magunkat. Pusztán az ő szokásos cselekvésének a mímelése is elvihet bennünket egy olyan belátásra, olyan érzelmi azonosulásba, amelyet soha nem érnénk el pusztán azzal, hogy a másik  elmondja, mit érez. Mint ahogy én is hányszor mondtam már a gyerekeimnek, hogy ilyen fárasztó egyedül csinálni a házimunkát, de nem vettem észre, hogy ez különösebben meghatná őket.

Ha szeretnéd megérteni, megérezni, mi vezet számodra fontos embereket, miért olyanok veled, amilyenek, az egyik legjobb módszer erre, ha szerepet cserélsz velük. Ha a való életben nem is mindig lehetséges, a pszichodráma színpadán ez is megtörténhet.