Hogy néz ki egy pszichodráma foglalkozás?

A mi csoportunk havi egy alkalommal egész napos ülésekkel fog működni. Érdemes reggel a kezdés előtt 10-15 perccel érkezni, hogy a kezdéskor már teljes figyelemmel jelen tudj lenni.

Először rövid bemelegítő szakasz következik: irányított gyakorlatok, amelyek azt szolgálják, hogy a csoportttársaidra és önmagadra tudd irányítani a figyelmed, megtaláld a helyed a csoportban, a térben vagy egy bizonyos konkrét témára fókuszálják a figyelmed.

Ezután körben ülnek a csoport tagjai és vezetői és mindenkinek van lehetősége szóban röviden bejelentkezni: hogy vagy, hogy érkeztél ma a csoportba? Hogy mentek benned tovább az előző alkalom történései? Mire vagy ma kész: van-e játéktémád, tudod-e támogatni a csoport tagjait azzal, hogy részt veszel a játékukban?

Ha a csoport protagonista játékkal folytatódik, akkor ezen a ponton dönti el a csoport vagy a vezetők, hogy ki lesz a játék főszereplője, ki határozhatja meg a témát. Általában a kiválasztás után 10-15 perc szünetet tartunk.

Különösen a csoportfolyamat elején még protagonista játék helyett további tematikus gyakorlatok is következhetnek, amelyeket reflektáló, visszajelző körök követnek. Egy harmadik lehetőség, hogy a csoport közösen csoportjátékot játszik. Ilyenkor nincs egy főszereplő, aki a témát és a játék menetét megadja, hanem a csoport együtt, sok improvizációval jelenít meg egy témát. Szintén előfordulhat, hogy nagy protagonista játék helyett ún. vignettákat játszanak a csoporttagok. Ezek hasonlítanak a protagonista játékhoz, csak rövidebbek és szándékosan nem túl komplexek. Egy délelőtt vagy délután 3-5 vignettára is sor kerülhet.

A protagonista játék után visszajelző köröket tartunk. Elsőként azt mondhatják el a csoport tagjai, hogy a protagonita játékából mi ismerős nekik saját életükből. (Pl. Ismerős számomra, hogy belépek az iskolába az első tanítási napon és már mindenki ismer valakit, csak én nem.) Aztán az egyes szerepeket játszók elmondják, hogy érezték magukat az adott szerepben, hogy érintette őket a szerepválasztás, és volt-e játék közben valami fontos érzésük, élményük, ami a protagonistát segítheti. (Ezeknek a köröknek a sorrendje felcserélhető.) Ezután az összes csoporttag bármelyik szereplő, tárgy vagy helyszín bőrébe bebújva fogalmazhatja meg, amit érzett, átélt. Pl. Én mint kistestvér, úgy éreztem, hogy sokkal többet tudok, mint amennyit nekem elmondtak. 

Ezzel a protagonista játék és annak feldolgozása véget ér. Általában ilyenkor ebédszünet következik.

Délután rövid bemelegítés után ugyanolyan formákban mehet tovább a játék, mint délelőtt.

A napot zárókörrel fejezzük be, ekkor mindenki elmondhatja röviden, hogy érzi magát a nap után és mit visz magával.